EAN – zintegrowana sieć LTE w samolotach gotowa do testów 2018-02-06

Nie znaleźliśmy filmów

Deutsche Telekom i Nokia poinformowały o zakończeniu testów tworzonej przez te firmy Europejskiej Sieci Lotniczej (EAN). System składa się z 300 wież antenowych LTE – z których każda ma zasięg ok. 150 kilometrów – w 28 krajach Unii, także w Polsce oraz w Szwajcarii i Norwegi. Docelowo EAN ma zapewniać połączenie z siecią o przepustowości do 75 Mb/s.

Europejska Sieć Lotnicza (EAN)

Jest to krok milowy w rozwoju EAN, pierwszej w świecie zintegrowanej sieci satelitarnej i „powietrzno-naziemnej” („air-to-ground”) pozwalającej zapewnić europejskiemu przemysłowi lotniczemu i milionom pasażerów podróżujących w Europie prawdziwe doświadczenie szerokopasmowe na pokładzie samalotu. Naziemna sieć LTE dla EAN różni się od „normalnych” sieci LTE, ponieważ musi pracować przy prędkościach do 1200 km/h na wysokościach przelotowych, które wymagają komórek o wielkości do 150 km. Nokia będzie odpowiadać za usługi zarządzania tą zaawansowaną siecią wykorzystując swojego globalne centrum usługowe w Rumunii.

Pierwszy test polowy połączenia na żywo przeprowadzono w 2016 roku podczas szerokopasmowej wideokonferencji zrealizowanej za pośrednictwem dedykowanej sieci komórkowej EAN LTE.

Po zakończeniu testów i wprowadzeniu EAN na rynek sieć zostanie udostępniona komercyjnym partnerom projektu, którzy będą mogli wprowadzić odpowiednie usługi dla pasażerów linii lotniczych. Sieć hybrydowa łącząca różne typy połączenia z internetem będzie oferowana pasażerom samolotów. Jest przy tym możliwe, że internet w samolocie stanie się elementem oferty operatorów detalicznych. – DT może włączyć usługę do planów taryfowych, ale nie zapadła decyzja w tej sprawie – powiedział dziś Rolf Nafziger, wiceprezes DT odpowiedzialny za międzynarodowy hurtowy biznes grupy.

Pierwszym przewoźnikiem, który został klientem EAN są linie należące do International Airlines Group (IAG) – British Airways, a szykuje się Lufthansa..

Europejska Sieć Lotnicza (EAN) to innowacyjna zintegrowana sieć oparta na satelitarnej S-band i komplementarnej naziemnej sieci LTE w Europie, która przyniesie niespotykaną łączność dla pasażerów linii lotniczych. Jest to unikalna pod względem wydajności i jakości szerokopasmowa usługa internetowa oferowana w gęstej siatce europejskich tras lotniczych; kompaktowa i lekka, czego typowe rozwiązania oparte na szerokopasmowej łączności satelitarnej nie mogą zaoferować. Użytkownicy nie będą mogli co prawda się łączyć samodzielnie z siecią LTE, ale połączenie będzie możliwe za pośrednictwem sieci Wi-Fi na pokładzie samolotu. Od momentu ogłoszenia planów EAN we wrześniu 2015 roku, Deutsche Telekom i Nokia robią stałe postępy i są na dobrej drodze do realizacji naziemnego komponentu projektu, wdrażając do sieci zgodnie z harmonogramem około 300 wież antenowych na żywo. Równolegle, Inmarsat i Thales postępują z realizacją łączności satelitarnej dla EAN, ukończywszy budowę i związany z  testami podsystem satelity na początku tego roku. Dzięki realizowanemu obecnie programowi lotów testowych, siec EAN zostanie wprowadzona w połowie 2018 roku.

źródło: Deutsche Telekom

 

Skomentuj!